In 2003 werd bij mij de diagnose Fibromyalgie gedaan. Het bleek de naam van de reden van mijn arbeidsongeschiktheid sinds 1990. Dat is dus al een flink tijdje.
Na veel zoeken en experimenteren ben ik tot de slotsom gekomen dat de grootste winst in het verbeteren van de kwaliteit van leven te halen valt in een rigoureuze omdraai van mijn levenshouding. Het loslaten van mijn perfectionisme en de daaraan gekoppelde faalangst. Het bewust worden van welke gebeurtenissen de oorzaak zijn van de pijn en vermoeidheid.Dan vooral op psychisch gebied. En vooral “niets meer moeten” van mijzelf. Als fyb klant ben je heus niet gek, zeker geen aansteller. Maar deze ziekte is welzeker te danken aan een leven onder druk. In die zin zit de ziekte zeker tussen mijn oren.
Naast dit bewustwordings proces heb ik ongelofelijk veel baat bij een 10 milligram dosis Amytriptyline per dag. Amytriptyline is een antidepressivum. In een superlage dosering van 10 a 20 milligram werkt dit als een pijnstiller (normale dosis tegen depressie ligt meestal tussen de 50 en 250 milligram per dag) bij Fibromyalgie.
Dit gebruik is gebaseerd op het idee dat Fibromyalgie een dis-functioneren van de hypofyse. Een klein kliertje (letterlijk) dat verantwoordelijk is voor een groot aantal hormonale processen in je lichaam. Door het niet of overmatig functioneren ligt de aanmaak van vele hormonen in de war. Hierdoor zou het lichaam continu verkeerde signalen (stress, angst, depressie etc) krijgen.
Ik heb er zoveel baat bij dat ik nagenoeg durf te stellen dat ik genezen ben. Sinds een poosje ben ik bezig om mijn weg naar arbeid te onderzoeken. Voor alles ben ik gelukkiger dan ik ooit in mijn leven ben geweest.