bericht voor lotgenoten,
Ik ben nu 49 jaar en 15 jaar geleden had ik last van constante tinteling in mijn tenen.
Als je de overige berichten leest was ik er dus vroeg bij.
Ik dacht dat er een zenuw ergens knel zat.
Acupunctuur en drukpunt massage hadden geen effect en het werd gewoon een gegeven waar ik mee moest leren leven.
Ik praatte er weinig over , maar toch ……2 jaar geleden heb ik me voorgenomen om uit te zoeken wat er aan de hand was.
Dus, via huisarts en neuroloog in Canisius ziekenhuis Nijmegen, diagnose :ciap.
Nu heeft het niet alleen een plek tussen mijn oren maar ook een naam.Dat is prettig.
Ik was en ben een actief mens. Sporten als voetbal en hardlopen in de bossen heb ik ingeruild voor tennis.
De zenuwvertraging naar de hersenen zorgde ervoor dat ik niet snel genoeg anticipeerde op ruwe ondergrond .Hierdoor kreeg ik andere blessures in bijvoorbeeld achillespees.
Bij tennis, 4 keer in de week ,heb ik nu geen last van deze blessuregevoeligheid.
Gewoon uren wandelen door de bergen is geen probleem omdat je daar meer vanuit een controle kunt bewegen.
Verder in mijn werk ben ik vaak ook lichamelijk actief maar heb ik geen hinder van mijn ciap.
Als het al langzaam erger word, dan zit de tinteling nu ook in mijn voorvoet.Er zit ook wat meer vermoeidheid in mijn onderbenen.Maar dat laatste kan ook door het ouder worden te verklaren zijn. Ik hoor wel meer klachten bij leeftijdgenoten .
Ik ben dus van plan 106 jaar oud te worden en in de tussen tijd nog een keer of 5 een bericht hier neer te zetten.
Geef ciap een plek tussen je oren en ga door. Als dit bericht hierin bijdraagt zou mooi zijn.
Vervelend blijft het feit dat je niet volledig kunt vertrouwen op een belangrijk onderdeel bij het voortbewegen.
Gegroet Casper